Tags: Fordommer, Forskjellsbehandling, rasisme, kjønn, diskusjonsstarter,

Bruk: Denne video egner seg godt som utgangspunkt til diskusjon med ungdommer og kan benyttes i workshoper for å få igang prat, eller til gruppearbeid. Det er også en god måte å kjenne litt på egne fordommer. Det er en video som også er godt egnet til bruk når det er blandede etniske grupper og eller grupper med begge kjønn og eller flere kjønnsidentiteter.

 

 

Spørsmål

  • Hva tenker dere om at læreren ikke kjente til noen svarte poeter, forfattere osv?
  • Kjenner du til noen svarte poeter, forfattere m.m?
  • Har du hatt om noen av disse på skolen?
  • Hvis dere ikke har det hva tenker dere om det? Hvem burde dere hatt om? Er det viktig?
  • Hva tenker dere om forskjellen på hva svarte og hvite legger merke til? Hvorfor tror du at noen legger merke til rasisme mer enn andre?
  • Er det viktig å klare å kjenne igjen og legge merke til rasisme?
  • Hva ville vært annerledes tror dere om folk var flinkere til å kjenne igjen, eller legge merke til rasisme?
  • Bruker du mye energi på å kjenne igjen/finne ut om noen er rasisme eller ikke?
  • Hva tenker dere om det hun siste sier om voldtekt og straff. Blir du voldtatt av en rik hvit gutt så slipper han fri og du får ikke rettferdighet. Blir du derimot voldtatt av en svart gutt så er det lett å få ham straffet. Hva sier dette om rettsikkerheten til både skyldige og uskyldige svarte gutter? Hva sier dette om hvordan rettsystemet og samfunnet ser på svarte menn, i forhold til hvordan de ser på hvite menn?
  • Hvordan trur dere at det påvirker rettsgangen om den som har blitt voldtatt (kvinnen), er svart eller hvit?

Oppgaver:

Dette er noen forslag til problemstillinger og aktiviteter som kan gjøres. Det er en rekke ting dere kan finne på eller gå inn i med utgangspunkt i denne video. Se igjennom ressursliste og video for ekstra materiell, men bruk også Google og aviser aktivt for å finne frem til svart/kilder

  • Se på Amerikansk lovgivning som understreker at svarte kvinner ikke kunne voldtas. De var alltid villige. Hva var formuleringen på disse lovene? Hva var konsekvensene? Hvem ble de voldtatt av? Hva var konsekvensene om de ble voldtatt av en svart mann? Var det noen situasjon hun kunne søke beskyttelse eller oppreisning i?
  • Se på lynching av svarte menn. Hva var hovedårsaken til at de ble lynchet?
  • Bruk google og se på hvordan svarte menn og hvite menn beskrives som overgripere i dag. Er det en forskjell? Er ulikhetene i rettsikkerhet blitt jevnet ut? Hvis det er en forskjell hva tenker dere at dette går i?
  • Har dere merket noe til de fordommene og stereotypiene dere har kommet frem til i Norge?
  • Hvordan beskrives svarte menn som voldtekstmenn og overgripere, sammenliknet med hvordan hvite menn beskrives? Merker du til dette i din hverdag? Hva tenker du om det og hvordan påvirker det deg?

 

About the author

Since 1998 Thomas has spent his time, actively carving a place for the black dancing body in Scandinavia. He has performed Caribbean and African dance for more than ¼ of Norways population. Reached semifinals with Norway got Talent, being the first time a full black group has ever advanced on Norwegian Tv Shows, and performed traditional dance live. His technique is tought on 5 continents and is continuing to strive to show the relevance of ancient power with a modern use.