Perspektiv: Unge svarte gutter og salg av sex

Dette er notater om svarte gutter og salg av sex. Dette er ikke en artikkel men snarere en liten innføring til bruk som utgangspunkt til refleksjon, diskusjon og eller videre arbeid. Dette kan være tung lesning.

Bakgrunn:

  1. Lov å prostituere seg i Norge etter fylte 18 år.
  2. Jenter menes å dominere prostitusjonsmarkedet over 18år
  3. Gutter er tydelige ledere av det ulovelige markedet under 18!
  4. Dette er hårreisende og direkte diskriminerende.Til tross for dette så legges det eneste tiltaket på gutter, i Trondheim nå ned og det er så og si ingen kompetanse eller fokus på gutter.
  5. Det har ikke vært manglende fokus i media: 2004: Magasinet kom I kontakt med 14 gutter på Eros som solgte sex. Ingen reaksjoner fra feltet.

 

Utdypelse av punkt 3:

3.5% gutter mot 1.2 jenter: En forskningsrapport utgitt av NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) i 2002 viser at tre ganger så mange gutter som jenter i ungdomsskolen i Oslo har solgt sex. Tilsvarende undersøkelser fra andre land viser samme tendens.

 

NOVA-forskerne fant ut at guttene like gjerne kommer fra østkanten som fra vestkanten. De gjør det like godt på skolen som alle andre. Tilsynelatende er de ganske normale.

  • De aller fleste er tilsynelatende helt normal ungdom, hvor det virker som største fellesnevner er behov for materielle goder og eller behov for omsorg. I min opplevelse så var behovet for materielle ting større hos de etnisk norkse, og mer gråsone rundt omsorg hos de svarte. (gjelder ikke de som hadde kvinnelige kunder, her virket det mest som om penger var motivator, heller ikke så mange grenser som må dyttes.)

Bekymring:

  • Lite stigma i det unge homo-miljøet rundt det å selge sex. Det virker heller ikke som om det er spesielt stort stigma å være kunde. Flere unge pratet åpent om en eller annen ”sugardaddy”, og eller unggutten som de betalte i helgen. Dette betyr ikke at det er vidt akseptert i det skeive miljøet og heller ikke at alle selger eller kjøper, men det er et velkjent fenomen som er altfor lite diskutert og gjennomdebattert.

 

  • gaysir.no har gjort store grep siden arbeidet med å kartlegge svarte gutter som selger sex startet. . Det var langt flere profiler med gutter som selger sex der før enn nå, eller snarere profiler som åpenlyst gjorde dette. En bekymring er jo at kundene er like lett å finne der som før.
    Det er nå en artikkel i Henne . Sammen med denne journalisten lagde vi en profil som liknet på noen kjente profiler til gutter som selger sex.

    1. PÅ 4 min hadde vi meldinger fra 37 ulike kunder!.
    2. Profilnavnet var LAY4PAY og det sto bla. at det var en ung gutt på 16 som likte gavmilde eldre menn.
    3. ”Kåte fotografer”:Svært mange kundeprofiler er ”fotografer” som ser etter unge modeller.
  • Det er ikke noe problem å finne kunder. Snarere tvert imot. Ingen av guttene jeg pratet med uttrykte at de hadde noe problem med å fylle timeplanen sin hvis de ville.

 

Øvelse:

  • Gjøre en øvelse som ikke nødvendigvis gir innblikk i prostitusjon men hvor mye ungdommer oppgir på nettet.
    • Bruker her igjen GAYSIR som eksempel, men understreker igjen at denne siden på ingen måte er en syndebukk. LLH, Helseutvalget, Blikk, Skeiv Ungdom med mer har ett sterkt samarbeid med siden og de bruker mye ressurser på å informere om Sikker sex, og annet. Det er en god arena for samarbeid osv.
    • Søk på ungdommer 16-18 og så kryss av på seksuelle preferanser.
  • Se så på hvor mange profiler innenfor denne aldersgruppen som oppgir sexuelle preferanser. Det gir en pekepinn på hvor sexualisert det kan være.

 

  • Chat:
    1. problemet er ikke myspace, Hi5, eros, friends, sugardaddy, sugarmama, gaydar, gaysir osv.
    2. Snapchat, grndr, Whatsapp og liknende apps har tatt over som hovedarena for avtaler og “bestilling” av sexuelle tjenester. .
    3. Mange norske legger seg også inn på internasjonale chatter og servere. Det er slik også vanskelig å følge med. Mange operer derfor også med “koder” som ikke er norske.
    4. Sugerdaddy, sugarmamma og gaydar er spesielt populære eller var det. Det forrandrer seg fort.
    5. Mange utenlandske booker inn reiseplan via web og turnerer litt i landet før de drar videre. Det er derfor også svært vanskelig å holde styr på hvor mange som er i miljøet.

 

GUTTER SOM SELGER SEX:

Inndelingene er gjort hovedsakelig på bagrunn av enten utseende eller opplevelsesbakgrunn/status. Det er dette som har vist seg å være mest relevant. En med blandet opphav fra England og en med blandet opphav fra Norge lå relativt likt på markedet, mens en asylsøker med øst-afrikanske bakgrunn fra Norge og England lå likt. En engelsk asylsøker og en Engelsk med blandet opphav lå ikke likt. Inndelingen er på ingen mate perfekt og kunne sikkert blitt gjort annerledes, men jeg har måttet dele inn, på en måte som ga mening for den informasjonen jeg fikk inn.

 

INNDELING PÅ 2 HOVEDGRUPPER MED EN FELLESKATEGORI:

 

FELLESKATEGORI: I forhold til hvordan de arbeider og hvilke kunder de baserer seg på. 

  1. Ikke etnisk Norske ungdommer som selger sex:
  2. Etnisk Norske ungdommer som selger sex

NOTAT: For å kunne sammelikne opplevelsene til guttene på tvers av utseende og livssituasjon i forhold til kunder. Mye likt og mye ulikt. Asylsøkere og de som tydelig falt i ”passive” roller hadde det dessidert værste opplevelsene. Dette tror jeg har med oppfattelsen av ”svakhet”.

EKS: adoptert latinogutt oppfattes som svakere en en ”macho latino” som har kommet hit selv. Den adopterte er oftere passiv og har flere negative opplevelser med vold osv, oftest mannlige kunder, gråsoneforhold. Macho gutten oftere aktiv, har både mannlige og kvinnelige kunder. Lite opplevelser med dominanse, men dog mye rasisme. Færre forhold i gråsnonen (pure buisiness).

Notat: Det virker for oss også som om det er et tydelig sammenheng mellom å være hovedsakelig passiv og å starte tidlig.

Adopterte: var de vi pratet med, med klart tidligst deby på salg av sex og eller pimping, men ikke nødvendigvis for sexuelt misbruk. Mange asylsøkere hadde slike opplevelser, samt i de etniske hvite norske.

FELLESKATEGORI:

 

  • Kjønn på kunder: 
    1. Mannlig
    2. Kvinnelig
    3. Menn og kvinner

 

  • Tilsynelatende utseende på selger:
    1. Mann
    2. Kvinne/transkjønnet/drag
    3. Androgyn
    4. Sporty
    5. Slick
    6. Skater
    7. Thug
    8. ”skolegutt/barnehage”

 

  • Type sex selger tilbyr:
    1. Soft Multimedia: Webcamshow (onanering), nakenbilder, telefonsex mm. (Veldig ofte en felle og leder til mer). Langvarige konsekvenser
    2. Hard Multimedia: Penetrering og eller annen sex på film og eller bilder. (langvarige konsekvenser)
    3. Soft: mest at kunden ser på mens de onanerer
    4. Mottakende soft: Lar kunden suge og eller onanere de.
    5. Givende soft: suger og eller onanerer også kunden
    6. Hard passiv: er mottager av anal penetrering
    7. Hard aktiv: er penetrerende part
    8. Hard aktiv og passiv
    9. Hard hetro aktiv: penetrerer kvinnelige kunder

 

 

  • Salgssted:
    • Gata: Det er en del som selger fra gata, møter opp på gitte locations.
      • Eks: Området rundt Thors Hammer (alt selges der).
      • Rådhusplassen, Pilestredet
    • Cruising indoors: ”Nøytrale”, ikke homofil- forbundne steder: Parkeringshus, offentlige toaletter, Oslo S, Oslo city, Nationaltheateret, T-banen, utvalgte kaffebarer, Utesteder, Offentlige bad.
    • Cruising gay: Barer, utesteder og sauna som er spesielt for homofile. Valgte å skille av dette som en egen kategori. Gruppe 2 gjelder da for ”nøytrale steder”.
    • Web chat: (mer tilfeldig, sporadisk og når det passer).
    • Web annonsering, escorte mm: nøye planlagt, timeplan og legger ofte opp en uke av gangen.
    • Out calls: Reiser hovedsakelig hjem til kunden eller til hotell (out of own house).
    • Inn calls: er når kunden kommer til selgers faste tilholdssted. Ofte mer erfarne gutter organiserer seg slik. Har egne leiligheter som de enten bor i eller som de bare bruker esklusivt til dette arbeidet. Det gir noe mer trygghet og kontroll, mindre sjanse for uventede hendelser. Ofte menes det at gutter som selger fra eget fast sted er selvstendig, men jeg mener mye tyder på at det ikke er det, og flere av de sier dette selv, både i Norge, England og Spania.

 

  • Prissetting: Prisene varierer i forhold til hvem selger er og i hvilken situasjon selger er i. Gutter som har jobbet lenge priser seg ofte høyere eller ”smartere” enn nye. Nye som har veiledning er høyt priset fordi ”uskyldighet” kan markedsføres.
    1. Betaling etter handling:
      • Blowjob: mellom 500-1000
      • Onanering av seg selv med tilskuer: 500-1500
      • Onanering av kunde: 500-1700
      • Webcamshow: 500-2000
      • Photoshoot: 1000-5000 (avhengig av handlinger mm)
      • Aktiv rolle: 900-3000
      • Passiv rolle: 900-4000 (høyt om utenfor det en normalt gjør).
      • Tillegg for fetisjer: 1500-3000
      • Grupper: Hvis kunde (1500-8000) Hvis andre ”selgere”: (1500-6000)
      • Tillegg for usikker sex: 1000-4000
    2. Betaling gjennom materieller ting Ofte i gråsoneforhold og spesielt også for de som har kvinnelige kunder:
      • TV
      • Dop
      • Leilighet/husly
      • Bilrepereasjoner
      • Feriereiser
      • Klær
      • PC
      • Substiering av spilleavhengighet og eller annet.
    3. Kvinnelige kunder:
      • Ferier
      • Sted å bo (latino).
      • Penger sendt til familie i hjemland.
      • Klær
      • Penetrering: 1000-3000
      • Soft sex: 600-2500
      • Gruppe flere kvinner: 1000-4000
      • Gruppe flere menn: 2000-7000 (avhengig av handlinger osv).
  • Notat: KOMBI (kombi symboliseres med gangetegn)

 

 

 

GRUPPE 1:

  1. ASYLSØKERE
    1. Asylsøkere med foreldre
    2. Asylsøkere uten foreldre (ikke lenger mindreårige, kommet med “familie”.
    3. Enslige mindreårige: enslige som særlig utsatt (både mindreårige og i ung- voksenalder). Mye tyder på at dette er organisert og at de oppsøkes ved ulike arena utenfor mottakene. Noen hevder også å ha blitt kontaktet i mottak, og eller å ha kommet til Norge med en visshet om at de ville ”jobbe”.

 

  1. BARN AV INNVANDRERE:
  2. BARN AV ARBEIDSINNVANDRERE 
  3. BARN AV KJÆRLIGHETSINNVANDRERE:
  4. Asylsøkere

Født før en foreldre fant en bosatt i Norge eller Europa. Flyttet til Norge sammen med mor eller far. (ofte nedprioriterte i forhold til nye barn.

  1. BARN MED BLANDET OPPHAV: (ikke nødvendigvis barn av innvandrer)

 

  1. ADOPTERTE 
    1. Adopterte fra Asia (mest passive)
    2. Adopterte fra Latin Amerika (passive/active også kvinnelig kunder)

 

  1. Barn av (ikke vestlige), innvandrere I andre europeiske land. (flyttet på seg bla I forbindelse med salg av sex).

 

  1. Svarte ungdommer fra Europa (engelske svarte ikke nødvendigvis barn av innvandrere som ikke er vestlige).

 

  1. Omstreifende Svarte ungdommer fra Europa

 

Gruppe 2:

Norske ungdommer i skole.

Barnevernsbarn

Omstreifende Norsk ungdom (innflyttere)

Omstreifende Europeisk hvit ungdom

  • steuropeere (kommer for markedet).

 

Notat om sikkerhet:

Passive opplever tydelig mer vold.

Mest utsatt virker Østafrikanere, og Sri Lankere.

 

Passive Grupper (grupper som virker å oftere være passive):

  • Østafrikanere

Sri Lankere

Thai og annet

Adopterte

De som startet eller har hatt opplevelser som svært ung.

 

Aktive:

Vest afrikanere

Latino/Karibiske

Iranere

Pakistanere

 

Kle seg som ung: Kunder ønsker ofte at de skal kle seg som mye yngre enn de er og også late som de er yngre. Dette gjelder såklart spesielt de som er passive.

 

Prettyboys: er det jeg kaller de som også blir brukt som dater, som vises frem, og som blir tatt med på ferier. Behandles ofte som en slags yndlingskosedyr eller noe liknende. Ofte mer vennskapelig tone og bærer preg av ett forhold, men veldig ”patronizing” fra kundens side. De har full styring.

 

Rasisme:

Aktive svarte gutter opplever, ofte at kunden vil at de skal spille, dyriske, litt sånn sexgale mandingoer, slik som de ofte er der du er fra. Det samme gjelder kvinnelige kunder.

 

Både aktive og passive gutter opplever å høre at det bare er sex de er verdt noe til, og at de er slaver osv.

 

Isolerte: ofte isolerte. Vanskelig å sosialisere for mye med folk som ikke selv jobber med dette eller som vet det. Noen har i tillegg kjærester som vet. Ofte virker det som om kjærester i slike tilfeller selv drar nytte av det, og nå og da videreformidler osv. Ofte er det dop involvert her.

Sjeldent vært borti forhold mellom to som selger.