LAST NED POWER POINT PRESENTASJON HER: BYRDEN AV Å VÆRE SVART MANN
POWERPOINTEN ER EN MAL TIL INSPIRASJON. I SELVE MALEN FØLGER DET MED NOEN FOREDRAGSNOTATER. DISSE NOTATENE FØLGER OGSÅ UNDER. DE ER MENT TIL Å GUIDE DEG PÅ VEIEN. LYKKE TIL!
Målgruppe: Fagpersoner som jobber i «flerkulturfeltet», innen utdanning og helse, som kommer i kontakt med svarte ungdommer og familier.
Hensikt: Å gi «betente problemstillinger» faglig knagger for refleksjon, faglig forståelse og utvikling av metodisk løsningsarbeid
- FORSIDE.
- Introduksjon av presentasjonen, gi relevans og gyldighet til tematikken.
- HVEM ER DEN SVARTE MANNEN
- Provosere til refleksjon ved bruk av stereotype oppfatninger.
- Legg til relevant henvisninger til nyhetssaker
- HVORFOR? HVORDAN?
- Provosere til refleksjon ved å ta fatt i spørsmål folk i salen antakeligvis har: «Men er dette EGENTLIG en relevant problemstilling? Er ikke dette å nøre opp rundt en offer-rolle» etc
- HVOR ER REGNBUEN?
- Henvise til lettvinne bakgrunnstepper til flerkultur-debatten («Barn av regnbuen», «Inni er vi like», «Det finnes bare EN rase – menneskerasen» etc) og hvordan dette bidrar til å skjule og ekskludere erfaringer
- HVILKEN SVART MANN? HVILKEN BYRDE?
- Oppmuntre til å se problemstillingene, ikke som et «flerkultur-problem», men som et felles ansvar
- Rammes ikke «alle» når systemiske skjevheter og ubalanse opprettholdes (i tilknytning til historie-løshet, undergraving, stereotypisering etc)?
- HVILKEN ROLLE SPILLER HISTORIEN?
- Refleksjon over hva som skjer når historie-gjengivelsen bortforklarer, skjuler og når ERFARINGER av bestemte «grupper» ikke anerkjennes, eller betviles
- FANGET
- Tre problemstillinger med ekstreme ytterpunkter som «alle» svarte menn (som oftest ubevisst) må navigere mellom
- Nevne at disse prosessene gjøres ekstra problematiske fordi de ikke anerkjennes (og dermed oppleves som personlige defekter i individet)
- ERFARINGER AV UMENNESKELIGJØRING
- Henvisning: Frantz Fanon, Lewis Gordon, bell hooks
- Å eksistere som «ikke-eksistens»; når man blir sett som ikke-eksisterende (historie-løs, uten sivilisajon, uten betydning, uten spor) og godtar premissene (ser seg selv gjennom det bildet andre har laget av ikke-eksistens)
- FORSTÅELSE AV SVART MANNLIGHET
- Om at «europeiskhet/hvithet» forvalter de funksjonelle rollene (som mann, som menneske)
- Legg til: Aktuelle eksempler fra Norge på ideer om mindreverdighet/overhøyhet
- FREMTIDSSCENARIOER
- Oppmuntre til refleksjon over hva som skjer dersom ingenting gjøres
- Hvem har ansvar? Hvem påvirkes av utfall? Er problemene statiske eller dynamiske?
- Er Norge tjent med endringer, eller er det uvesentlig i «det store bildet»?
- POTENSIALE
- Hypotese: DERSOM vi er enige om at noe må gjøres (og det er det ikke sikkert at alle er…), hvilke ressurser kan vi ta fatt i?
- ANALYSER
- Å sette problemstillingen(e) i kontekst
- Anerkjenne at dette er en vanskelig prosess
- METODOLOGI
- Sentrerthet forstått som forankring/lokalisering («location») med agency som utfall
- Validisering, rotfesting
- HVA KAN GJØRES?
- Nevne eksempler fra fagfeltet (lokalt og internasjonalt)
- UTEN RETTFERDIGHET – INGEN fred
- Tankekors: Forventer vi at undertrykte grupper skal «oppføre seg» uten å ville ta tak i de underliggende forholdene som skaper ubalanse (eks. forventer vi at en gruppe med unge svarte menn som utagerer voldelig skal «oppføre seg pent», men at det ikke skal gjøres omfattende endringer i samfunnet, hvor svarte menn møter fattigdom, arbeidsløshet og marginalisering?)
- MOT TIL Å GÅ NYE VEIER
- Anerkjennelse av at arbeidet krever mot til å gå inn på «vanskelige temaer» og utfordrer fagpersoners EGNE holdninger, verdier og kunnskapsnivå